Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Generické maskulinum v pedagogické komunikaci
Kryspinová, Barbora ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
NÁZEV: Generické maskulinum v pedagogické komunikaci ABSTRAKT: Práce se zabývá problematikou užívání generického maskulina v pedagogické komunikaci. Užívání podstatných jmen rodu mužského pro souhrnné označení smíšené skupiny lidí je jedním z nejvíce akcentovaných jevů při genderově orientované kritice jazyka. Teoretická část práce pojednává obecně téma významu jazyka pro kognitivní vývoj jedince, představuje zásady genderově citlivého vyjadřování a objasňuje jejich význam. Empirická část práce se opírá o kvalitativní výzkum v rámci vybrané střední školy, jehož cílem bylo ověřit vliv jazykového označení ve formě generického maskulina na mentální reprezentaci reality. Hlavní technikou sběru dat bylo dotazníkové šetření inspirované psycholingvistickými asociačními experimenty. Informace o postojích a názorech studujících k předmětu výzkumu byly zjišťovány v rámci skupinových diskusí. Z výsledků výzkumu vyplývá, že generické maskulinum bylo dotazovanými významně častěji spojováno s mentální reprezentací muže, než aby bylo vnímáno jako rodově ‚bezpříznakové'. Výzkumná zjištění jsou tedy v souladu s některými tezemi genderové lingvistiky.
Generické maskulinum v pedagogické komunikaci
Kryspinová, Barbora ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
NÁZEV: Generické maskulinum v pedagogické komunikaci ABSTRAKT: Práce se zabývá problematikou užívání generického maskulina v pedagogické komunikaci. Užívání podstatných jmen rodu mužského pro souhrnné označení smíšené skupiny lidí je jedním z nejvíce akcentovaných jevů při genderově orientované kritice jazyka. Teoretická část práce pojednává obecně téma významu jazyka pro kognitivní vývoj jedince, představuje zásady genderově citlivého vyjadřování a objasňuje jejich význam. Empirická část práce se opírá o kvalitativní výzkum v rámci vybrané střední školy, jehož cílem bylo ověřit vliv jazykového označení ve formě generického maskulina na mentální reprezentaci reality. Hlavní technikou sběru dat bylo dotazníkové šetření inspirované psycholingvistickými asociačními experimenty. Informace o postojích a názorech studujících k předmětu výzkumu byly zjišťovány v rámci skupinových diskusí. Z výsledků výzkumu vyplývá, že generické maskulinum bylo dotazovanými významně častěji spojováno s mentální reprezentací muže, než aby bylo vnímáno jako rodově ‚bezpříznakové'. Výzkumná zjištění jsou tedy v souladu s některými tezemi genderové lingvistiky.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.